Виховна робота ЗОШ І – III ступенів №2
На допомогу класному керівникові
ВИХОВНА СИСТЕМА
Компоненти виховної системи
Кожна дитина може стати високоморальною особистістю, якщо вона буде забезпечена нормальними умовами для виховання та самовиховання. Головне завдання школи полягає у створенні таких умов, у першу чергу, зважаючи на побудову виховної системи шкільного та класного колективу. Системний підхід до виховного процесу дозволяє класному керівникові зробити свою роботу більш ефективною, раціонально розподілити свої зусилля, сформувати цілісну «портретну характеристику» колективу класу, зробити його несхожим на інші, розширити діапазон педагогічного впливу.
Виховна система класу — це цілісний комплекс взаємозв’язаних компонентів, що забезпечують формування сприятливих умов для розвитку особистості.
Перший компонент — індивідуально-груповий — являє собою спільноту дітей та дорослих, об’єднаних у процесі життєдіяльності одного класу. Це учні класу, класний керівник, батьки, адміністрація школи, вчителі-предметники, котрі беруть участь у виховному процесі класу, психолог, соціальні працівники, керівники гуртків. Саме вони визначають, якою бути виховній системі. Головну роль у побудові виховної системи класу відіграє класний керівник. Його ціннісні орієнтири, знання специфіки свого класу, тісний взаємозв’язок з батьками учнів, особиста зацікавленість у результатах виховної діяльності дозволяють знайти найбільш оптимальні форми і способи побудови виховної системи.
Другий компонент виховної системи — ціннісно орієнтовний — складається з цілей та завдань процесу виховання; перспектив розвитку класного колективу; правил — основ життєдіяльності класу.
Важливим є визначення ключової ідеї виховної системи. Це зумовлює назву системи, формує цілі та принципи, зміст, форми і методи спільної діяльності. Наприклад:
Ключова ідея |
Назва системи |
Клас |
1. Оволодіння навичками самостійного життя |
«Дорослість» |
10—11 кл. |
2. Формування толерантної поведінки старшокласників |
«Я серед людей» |
9 кл. |
3. Розвиток індивідуальних здібностей учнів |
«Я — індивідуальність» |
9 кл. |
4. Допомога в особистому та професійному самовизначенні старшокласників |
«Моє самовизначення» |
11 кл. |
Необхідно згадати про цілі виховної системи. Кожен класний керівник повинен пам’ятати, що виховання без цілей не буває. Цілі — це отримання результату виховної діяльності. Так, класний керівник вбачає мету своєї діяльності у вихованні відповідального ставлення учнів до власного життя. Одразу з’являються відповідні завдання:
1) розвиток самоусвідомлення учня, розуміння самого себе, самовизнання;
2) створення умов для спільної діяльності та спілкування;
3) розвиток учнівського колективу як частини шкільної спільноти.
Виховна система класу неможлива без визначення перспектив життєдіяльності зазначеного колективу. У процесі побудови виховної системи класний керівник разом з учнями класу та батьками визначає перспективи життєдіяльності класу. Вони можуть бути такими: близькі — культпоходи до театрів та на виставки, екскурсії, чергування по школі, класні години, збір активу, участь у суботнику; середні — участь в олімпіадах та конкурсах, колективна творча справа, проектна діяльність, виїзд класу наприкінці року, успішне закінчення семестру та року, літня практика; далекі — успішне закінчення школи, професійне визначення, отримання належних навчальних та виховних навичок, збереження шкільної спільноти.
Виховна система класу забезпечує появу і встановлення норм та правил, які стають важливими та обов’язковими для всіх членів класної спільноти. Ці правила — основа життєдіяльності колективу.
Наприклад:
1) щодня без двійки;
2) прояви свою індивідуальність;
3) довіра — головне в стосунках між людьми;
4) усе вирішуємо разом, але кожен має право на свою думку;
5) запізнення забороняються.
Третій компонент виховної системи — функціонально-діяльний. Він складається з чинників, що сприяють функціонуванню виховної системи: форм та методів роботи, основних функцій виховної системи, педагогічного забезпечення та самоуправління класу. Зазначений компонент систематизує, упорядковує створену виховну систему. Це конкретна діяльність класної спільноти: години спілкування, тренінги, походи, ігри, свята, гуртки, клуби, диспути тощо.
Успішність реалізації та функціонування виховної системи знаходиться в цілковитій залежності від діяльності класного керівника. Необхідно не тільки створити виховну систему, але й забезпечити необхідне педагогічне корегування. Залежно від особливостей класу, виховної системи, а також особистості класного керівника, можна виділити декілька ролей класного керівника (за І. О. Колесниковою та Є. І. Баришніковим):
— «контролер» — забезпечує залучення учнів до навчально- виховного процесу (контроль за навчанням, відвідуванням, поведінкою, чергуванням учнів; індивідуальна робота з учнями, робота з батьками);
— «поводир країною знань» — створює умови для розвитку пізнавальної зацікавленості та бажання вчитися (інформує батьків і учнів про вимоги школи, її особливості, проводить різні пізнавальні заходи, допомагає учням у навчанні, дає рекомендації вчителям-предметникам);
— «моральний наставник» — сприяє дотриманню учнями правил та норм, допомагає у вирішенні конфліктів, проводить виховні заходи на різні морально-етичні теми, демонструє приклад високоморальної поведінки, норм спілкування;
— «носій культури» — створює навчально-виховний процес, що сприяє процесу пізнання цінностей культури (екскурсії, культпоходи до театрів, музеїв, на виставки, культмасові заходи);
— «старший товариш» — допомагає учням брати участь у різних видах діяльності, опікає дітей, прагне здобути довіру та повагу учнів (колективна творча діяльність, робота з самоуправління);
— «соціальний педагог» — сприяє вирішенню різних соціальних проблем, вивчає соціальний стан учнів, проводить індивідуальну роботу з ними, стає на захист дітей;
— «фасилітатор» — допомагає в процесі самопізнання, саморегуляції, самовизначення, постійно підтримує учнів.
Четвертий компонент виховної системи — просторово-часовий — складається з чинників, що впливають на середовище (емоційно-психологічне, предметно-матеріальне, духовно-моральне), в якому функціонує виховна система; це і зв’язок класного колективу з іншими групами дітей та дорослих; місце класу у виховному просторі навчального закладу; етапи розвитку системи.
Основним місцем для функціонування виховної системи є навчальний кабінет, в якому проходить діяльність класної спільноти. Тому класному керівникові, учням та іншим членам спільноти необхідно потурбуватися про затишок та комфорт у класній кімнаті, а також створити спокійну приємну атмосферу всередині класного колективу.
П’ятий компонент виховної системи — діагностико-результативний —« включає в себе критерії ефективності виховної системи та методи і форми вивчення її результативності. Це допомагає побачити, наскільки система ефективна. Критеріями ефективності, наприклад, можуть бути такі показники:
— вихованість учнів;
— сформованість колективу;
— участь учнів класу або класного колективу в різних конкурсах, оглядах, олімпіадах;
— задоволення учнів класу та батьків процесом життєдіяльності класу;
— стосунки класного колективу з іншими класами;
— місце класу в загальношкільному середовищі.
У зв’язку з цим обираються форми та методи вивчення ефективності виховної системи.
Моделювання виховної системи класу — це складний, достатньо тривалий, але не затяжний процес. Класному керівникові необхідно скласти приблизний план моделювання системи, спільної діяльності з учнями, вчителями, батьками та поетапно виконувати конкретні функції, визначити форми, методи, прийоми, які треба використовувати.